26.8.12

Tadarus Di Bulan Ramadan 1433H @ 2012


assalamualaikum w.b.t muslimin & muslimat seluruh dunia>....

Sepanjang bulan Ramadan setiap tahun, Rasulullah akan bertadarus dengan Jibrail hingga khatam untuk memperbaiki sebutan dan mendalami isi kandungan dan pelaksanaan tuntutan Al-Quran itu sendiri. Pada tahun kewafatannya, baginda khatam sebanyak dua kali.
“Dari situ lahir amalan tadarus pada bulan Ramadan yang bermakna saling tegur menegur dalam mempertingkatkan mutu dan ketepatan bacaan masing-masing,” jelas Syaikh Ismail.
Umat Islam tempatan di saran mengamalkan cara tadarus dengan betul iaitu memperbaiki bacaan sambil mengkaji isi kandungan kitab dan bukan berlumba-lumba menghabiskan bacaan 30 juzuk Quran.
Kelebihan tadarus dijelaskan menerusi hadis sahih Muslim yang menyebut, Rasulullah S.A.W telah bersabda: “Tidak ada satu kaum yang berhimpun pada satu rumah Allah daripada rumah-rumah Allah yang membaca Al-Quran dan belajar memahaminya di kalangan mereka melainkan Allah menurunkan rahmat dan ketenangan, dilindungi oleh para malaikat dan diingati oleh Allah disisi-Nya”.Sepanjang bulan Ramadan setiap tahun, Rasulullah akan bertadarus dengan Jibrail hingga khatam untuk memperbaiki sebutan dan mendalami isi kandungan dan pelaksanaan tuntutan Al-Quran itu sendiri. Pada tahun kewafatannya, baginda khatam sebanyak dua kali.
Amalan tadarus pada bulan Ramadan yang bermakna saling tegur menegur dalam mempertingkatkan mutu dan ketepatan bacaan masing-masing,”
Kelebihan tadarus dijelaskan menerusi hadis sahih Muslim yang menyebut, Rasulullah S.A.W telah bersabda: “Tidak ada satu kaum yang berhimpun pada satu rumah Allah daripada rumah-rumah Allah yang membaca Al-Quran dan belajar memahaminya di kalangan mereka melainkan Allah menurunkan rahmat dan ketenangan, dilindungi oleh para malaikat dan diingati oleh Allah disisi-Nya”.



Aktiviti Sepanjang Ramadhan 2012 

~bergambar kenangan DI MAJLIS KHATAM AL-QURAN warga kuaters IPD PJ~

~Majlis Khatam Al-Quran Anjuran Wanita UMNO PJ at Tmn Medan~

~Majlis Khatam Al-Quran Ahli PERKEP IPD PJ~



Insyaallah jika diizinkanNya berjumpa lagi kita di tahun hadapan 

tambah ilmu tambah amal...maasalamah wa ila liqa' (~_~)

2 ulasan:

MiSsJue berkata...

terima kasih Nur sbb tinggalkan jejak di blog saya. Saya da follow kamu sebab info blog kamu sangat bagus. keep sharing good info ya ;)

Nurr berkata...

Terima kasih MiSsJue... dh lma x blogging...rindunyer.blog awk jgk terbaeekk..;)